sunnuntai 17. joulukuuta 2017

Koulupuku; puolesta vai vastaan?

Moi!

Muistan Suomessa äidinkielentunneilla joskus olleeni mukana väittelyssä koulupuvuista, mutta en kyllä millään muista annettiinko minulle silloin rooliksi puolesta vai vastaan. Nyt, kolme kuukautta koulussa jossa käytetään koulupukua käyneenä viisaampana löydän sekä hyviä, että huonoja puolia koulupuvun käytöstä.

Huomio! Mulla menee edelleen hyvin täällä, vaikka nyt tässä postauksessa onkin muutama negatiivisempi mielipide, olen edelleen tyytyväinen elämääni, en koe olevani kulttuurishokissa tms. :DD
Postauksen kuvat ovat tästä kolmen kuukauden varrelta. 
Ensi viikolla tulossa kunnon kuulumispostaus, ajattelin aluksi sisällyttää tämän siihen, mutta tajusin, että tästä tuleekin ihan tarpeeksi pitkä omaksi postauksekseen!

Throwback kun oli vielä lämpimämpää! Nyt täällä on parikymmentä senttiä lunta maassa ja ollut miinus viidestä miinus kahteenkymmeneen viiteen tällä viikolla!


Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ilman koulupukuja on parempi. Ennen perusteluja, tässä vähän taustatietoja mun koulupuvusta sekä siitä, miksi meillä ylipäätään on ne koulupuvut.
Meidän koulun koulupuku on aika yksinkertainen. Valkoinen tpaita tai musta neulepaita koulun logolla ja mustat housut tai hame koulun logolla. Mulla ei ollut pienintä ideaa siitä, minkä takia meillä on koulupuvut, ennen kuin rohkaistuin kysymään sitä englannin opettajalta. Tälläisia syitä sain:
-Turvallisuus. Koulupuvun takia ulkopuolisten on hankalampi tulla huomaamatta kouluun sisään.
-Koulupuvut kuulemma muutama kymmenen vuotta sitten poistettiin käytöstä meidän koulussa, joka johti siihen että oppilaat menettivät kaiken kunnioituksen muita kohtaan, eikä koulu sujunut.
-Varallisuuserot. Ketään ei kiusata huonommista vaatteista.

Montreal Olympic Stadium


Okei, ymmärrän perjaatteessa tuon turvallisuuden. Mutta minkä varalta sitä oikeasti tarvitaan? En jaksa uskoa, että kouluun helpommin tulisi joku ulkopuolinen hyökkäämään, oli koulupukuja tai ei.
Tuota seuraavaa kohtaa en kyllä millään jaksa ymmärtää. Näin suomalaisena, kun ei ole koskaan ollut koulupukua aiemmin, se tuntuu aika hassulta ajatukselta, että se oikeasti noin paljon voisi vaikuttaa.
Ja tuo varallisuusjuttu on ihan oikea syy, mutta mun housut maksoi $40 ja paita $20, liikuntashortsit ja paita myös $20 per kappale, niin ihan oikeasti, samalla hinnalla saisi kivoja ja sopivia vaatteitakin ostettua.

Itselleni suurin syy, miksi en koulupuvusta tykkää, on se, että se näyttää mun päällä kamalalta. Tpaita ja housut on molemmat unisex- versioita, joten ne eivät kyllä sovi sitten millään. Ja en siis valita vain ulkonäköasioista, ne ei myöskään tunnu mukavilta päällä. Ja pakko myöntää, että se koulupuku oikeasti vaikuttaa mun itsetuntoon. En mä Suomessa muista koulussa ajatelleeni päivittäin kuinka kamalalta näytän, kun sai olla mukavantuntuisissa vaatteissa, joita halusin käyttää.
Niin ja sekin toki hieman ärsyttää, kun mulla on lyhyet hiukset ja käytän mieluummin housuja kuin hametta, eli ilmeisesti sitten näytän pojalta. Tyttöjen vessaan menessä olen kuullut pari kertaa joidenkin kuiskivan, että mitä toi tyttöjen vessassa tekee. Ja koulun kirjastonhoitaja puhutteli mua "gentleman". Ei se mua ekalla kerralla haitannut, mutta nyt toistuvasti tota kuullessa mietin usein että pitäisikö kasvattaa ne pitkät hiukset takaisin, vaikka tykkään kyllä lyhyistä enemmän. Ja muutamalta koulukaverilta olen kuullutkin "Miksi sulla on lyhyet hiukset?" Koska mä haluan?
"Sä näyttäisit varmaan niin kivalta pitkillä hiuksilla!" Kiitos, kai. Mutta tarkoittaako tää, että en näytä nyt kivalta tai mitä? :P

Mulla ei ole sitä koulun neulepaitaa (en halua maksaa $40 siitä, että käyttäisin villapaitaa ehkä parina päivänä parissa luokassa talvella) joten joskus on hieman viileää sisätiloissa. Sitä en ymmärrä, että miksi me ei saada pitää ihan normi valkoista tai mustaa pitkähihaista t-paidan alla. Mutta ei mulla koskaan oikeasti kylmä ole, koulussa on lämmitys kuitenkin :D.

Positiivisena asiana haluan mainita sen, että ei tarvitse aamulla miettiä mitä pukee päälleen, kun on aina ne samat (tai siis saman näköiset) vaatteet!


Tässä taisi olla kaikki, mitä mulla tulee mieleen mainita. Kertokaa toki, jos olette itse käyttäneet koulupukua, tai vaikkette olisikaan, omat mielipiteenne asiasta! Ensi viikolla tosiaan normaalit kuulumiset sekä "vaihtarina usein kuulleet lausahdukset" postaus luvassa!

Hyvää joulunodotusta!

-Annika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti