torstai 21. joulukuuta 2017

NHL-peli, jouluvalmistelut ja mieleenpainuneet lausahdukset

Moi,

Tässä tosiaan luvattu kuulumispostaus!

Tähän kuukauteen on mahtunut niin jääkiekkopelien katsomista, kolmenkymmenen asteen pakkanen, turhautumista koulun takia, joulufiilistelyjä sekä mun ensimmäinen vyö karatessa!


Kuun alussa suoritin mun ensimmäisen karate- vyökokeen! Sehän on siis vain keltainen vyö, mutta olen kuitenkin ylpeä, meni siinä kuitenkin pari kuukautta sitä harjoitellessa! Nyt vain eteenpäin ja oranssia tavoittelemaan!
Saman viikon viikonloppuna meillä oli YFUn joulujuhlat, joka oli todella hauskaa! Meitä on siis Montrealin alueella yhteensä viisi yfulaista, neljässä eri perheessä.
Meille oli vuokrattu juhlatila, jossa sitten hengailtiin, syötiin ja pelattiin erilaisia seurapelejä (muunmuassa kisa jossa piti mahdollisimman nopeasti puhkaista ilmapalloja istumalla niiden päälle). Tämän jälkeen mentiin bussilla mun aluevastaavan pojan ja heidän vaihtarin kanssa heille askartelemaan joulukoristeita ja hakemaan joulukuusi :D.

Tästä alkoi sitten mun noin kaksi viikkoa kestänyt flunssa, johon sisältyi yksi päivä jonka jouduin olemaan kokonaan puhumatta kun ääntä ei vain lähtenyt. Siinä ehti myös olemaan mun drama-tunnin kauan valmisteltu esitys, joka meni todella hyvin!

Itsenäisyyspäiväkin oli ja meni, en valitettavasti sitä mitenkään juhlistanut perheen kanssa, kun olin ensin koulussa ja sitten illalla kaverin kuoron joulukonsertissa.

Rakastan tätä joulukoristekulttuuria, niin piristävää kun illalla hämärtää koulusta tullessa ja ainakin joka toisessa talossa on hienot koristeet!
Koulussa arki sujuu normaalisti. Tänään oli englannin koe (siis "midyear exam", suomessa kun on vain sana koe, ja täällä on "exam" eli midyear ja final exams, "test" eli kaikki normikokeet ja "quiz" jotka on kai niinkun läksynkuulustelut/pistarit). Sanoin aina ennen vain kaikista noista "exam", niin kaverit aina oli tosi hämmentyneitä kun ei ne edes tarkoita samaa asiaa, haha.

Asia, johon myös kiinnitin huomiota on se, ettei täällä koulussa oikein saa puhua joululomasta tms. kun se on niille loukkaavaa, jotka eivät juhlista joula. Esimerkiksi, kun yhteen tapahtumaan valmisteltiin julisteita, niissä ei saanut olla joulukuusta kun se on vain kristityille, eikä voinut olla joulutervehdyksiä eri kielillä kun jonkun kulttuuri kuitenkin jäisi muistamatta, niin se olisi loukkavaa. Kyllä siinä sitten oli ihmettelemistä, kun kerroin että "December" suomesta englanniksi suoraan käännettynä on "christmas month" :P.



Viikko sitten olin katsomassa elämäni ensimmäistä kertaa NHL- matsia! Montreal Canadiens vastaan New Jersey Devils. Menin kahdestaan mun kymmenenvuotiaan veljen kanssa, oli ihan mahtava kokemus! Se fiilis, kun lähes täysi Bell Centre (olisiko ollut noin 15 000 ihmistä) hurrasi yhdessä. Ja kaikenlisäksi Canadiens voitti!
Devilsien puolella pelasi muuten yksi suomalainenkin, Sami Vatanen.

Viime viikonloppuna olin kaverien kanssa Ceramic Cafessa, joka on siis kahvila, jossa voi ostaa sellaisen, en nyt millään keksi suomenkielistä sanaa, saviteoksen? jonka voi maalata ja sitten viikon päästä pääsee hakemaan sen uunista.


Nyt on viimeiset koulupäivät ennen lomaa jäljellä, ei onneksi taida olla mitään suurempia kokeita tai projekteja edessä ennen tammikuun koppua.
Olen alkanut unohtamaan tasaisesti sekä suomen, että englannin kielet. Englanniksi tulee edelleen niitä "miten tämä nyt lausutaankaan" hetkiä ihan perus sanojen kanssa, ja suomea kirjoittaessa unohdan vähän väliä jonkun sanan ja alan huomaamatta kirjoittamaan englantia. Saa nähdä miten sitten puolen vuoden päästä kun Suomeen paluu lähenee.

Varmaankaan en tässä enää tämän vuoden puolella tule kirjoittamaan kuulumisia, joten ensi vuoteen! Silloin varmaankin pääsen kertomaan miten joulu ja uusi vuosi täällä sujuivat!
Tässä vielä mulle mieleenpainuneimmat ja useimmiten kuulleet lausahdukset:

"Mitä tykkäät Montrealista?"
No siis mikäs tässä. Hankala se on vastata mitään isompaa, kuin että tykkään kyllä.

"Mitä?? Te ette opi ranksaa Suomessa?"
1. Meillä on jo kolme pakollista kieltä ala-asteelta lähtien, jotka oppia.
2. Meillä on mahdollisuus ottaa ranska valinnais-aineeksi.

"Eikö Suomessa ole se super hyvä koulujärjestelmä?"

"Suomessa ei anneta läksyjä, eikä ole kokeita! Ja koulupäivät kestää kaksi tuntia."
Tämä kerrottiin siis mun edessä faktana, kun kaveri esitteli mut jollekkin tutulleen. Heh, älkää uskoko kaikkea mitä luette internetistä.

"What? You don't consider yourself blond?"
Niin siis tässä alla kuva josta näkee mun "blondit" hiukset.  Tän olen kuullut kahdesti ja onhan se hassua näin suomalaisena joka on koko elämänsä pitänyt hiuksiaan tummanruskeana. Suomessa on vaan niin valkoista porukkaa, kuten brasilialainen kaverini totesi :D. Mutta tosiaan täällä tosi monella on tummanruskeat (lähes mustat) hiukset, niin on se kai sitten ihan ymmärrettävää.



"Do you have *insert a product* in Finland?"
Kyllä, meillä on mäkkäri. Kyllä, mä olen ennenkin syönyt hodareita.

"Anika, Änikä, Anita, ANNIKA"
Joka kerta kun pitää kertoa mun nimi, kuulen erilaisen version takaisin. Sukunimestä puhumattakaan!

"Mitä kieltä puhutte Suomessa?"
Ei, me ei puhuta englantia. Suomi on oma maa omalla kielellään. Tämä on yllättävän epäselvää monelle!

"Voitko sanoa jotain Suomeksi?"
Tässä vaiheessa tuppaan aina unohtamaan koko suomenkielen. Tosin kyllä siinä hyvät naurut on saanut, kun rupeaa kertomaan suomalaisia tongue twistereitä kanadalaisille. Eikä tarvitse olla edes tongue twistereitä, ihan normi sanatkin saa kaikki hermoromahduksen partaalle!

"This is Annika from Denmark."
Jotenkin Tanska ilmeisesti on helppo sekoittaa Suomeen, kun olen ainakin viidesti saanut kuulla olevani tanskalainen.


Ihanaa lomaa, joulua, ja uutta vuotta kaikille!
-Annika, not from Denmark

1 kommentti: